Marco Melandri ogłosił zakończenie kariery wraz z końcem sezonu 2019

WSBK

Marco Melandri postanowił zakończyć karierę wyścigową wraz z końcem bieżącego sezonu, po ponad 20 latach ścigania się na międzynarodowym poziomie. Doświadczony Włoch przejdzie na przysłowiową emeryturę po niezwykle udanej karierze i ściganiu na najwyższym poziomie, zarówno w kategorii motocykli prototypowych oraz tych produkcyjnych. Melandri był mistrzem świata kategorii 250cc oraz trzykrotnym wicemistrzem w klasach MotoGP, WorldSBK oraz 125cc, dzięki czemu osiągnął status jednego z najlepszych włoskich zawodników w historii.

Marco Melandri

W sezonie 2019, Melandri startuje w satelickim zespole GRT Yamaha w serii WorldSBK, gdzie w tym sezonie trzykrotnie udało mu się stanąć na podium. Zdaniem Włocha ważne jest, aby odejść będąc nadal konkurencyjnym.

„Decyzja o przejściu na emeryturę była dla mnie bardzo trudna. Myślałem już o tym, przez dłuższy czas i przed wyścigiem w Imoli, ostatecznie zdecydowałem, że będzie to koniec sezonu 2019. Nadal jestem konkurencyjny i mam wielką frajdę ze ścigania. Myślę, że lepiej zakończyć to w tym momencie, niż czekać, aż radość i wyniki będą trudniejsze do osiągnięcia.”

„Od momentu podjęcia decyzji czuję, ogromną ulgę, która spadła z moich ramion. Teraz, gdy wszyscy wiedzą, że to mój ostatni rok, jestem jeszcze bardziej zmotywowany, aby dążyć do dobrych wyników w ostatnich kilku wyścigach. Po części myślę o sobie, ponieważ chciałbym odejść na szczycie, ale także spłacić wiarę, którą obdarzyła mnie Yamaha oraz zespoł GRT Yamaha. To trudny sezon, ale ciężko pracują, aby pomóc mi zrealizować mój potencjał.”

„Nigdy ze mnie nie zrezygnowali i mam nadzieję, że moje doświadczenie pomogło zespołowi dostosować się do wyścigów w WorldSBK nieco szybciej. Nie mogę się doczekać, aby móc skończyć z nimi ten sezon, mam zamiar dać z siebie wszystko, traktując każde okrążenie jak okrążenie kwalifikacyjne i naciskając, aby się poprawiać i przynieść zespołowi wyniki, na które zasługują.”

„Wtedy nadejdzie czas, aby pójść dalej i zrobić coś innego w moim życiu. Dla mnie to fantastyczna podróż, dziękuje wszystkim, których spotkałem na mojej drodze.”

Melandri od najmłodszych lat i awansu do padoku Grand Prix kategorii 125cc oraz 250cc meldował się na podiach, a w 2002 roku został mistrzem świata kategorii 250cc, wygrywając dziewięć z szesnastu wyścigów, co otworzyło mu drogę do kategorii MotoGP w wieku 21 lat.

Po dwóch solidnych debiutanckich sezonach na Yamasze i osiągniętych dwóch podiach, Melandri przeniósł się do satelickiego zespołu Hondy, z tytularnym sponsorem Movistar prowadzonym przez Fausto Gresiniego. To zdecydowanie były najlepsze momenty w karierze Włocha, w sezonie 2005 Melandri ustąpił jedynie Valentino Rossiemu i został wicemistrzem świata i po raz pierwszy stanął na najwyższym stopniu podium wyścigu kategorii MotoGP.

Po dwóch kolejnych sezonach na Hondzie i trzech zwycięskich wyścigach, Melandri postanowił przejść do fabrycznego zespołu Ducati, jednak to okazało się katastrofalnym krokiem, ponieważ Melandri musiał zmagać się z dostosowaniem do trudnych wymagań tego motocykla, z którymi w następnych latach borykali się Valentino Rossi czy Cal Crutchlow.

Melandri po roku odszedł do zespołu Kawasaki, w którym po raz ostatni stanął na podium w MotoGP. Niestety z końcem sezonu Kawasaki wycofało się z MotoGP, pomimo aktywnego kontraktu z Melandrim. Włoch w roku 2010 ponownie był zawodnikiem Gresiniego na słabo rozwiniętym motocyklu Hondy, zanim zdecydował się na podróż do serii WorldSBK w 2011 roku.

Po przejściu do WorldSBK, na motocyklu Yamahy Melandri zwyciężył już w pierwszym wyścigu w Portimao, a na koniec sezonu został wicemistrzem świata, zanim przeprowadził się do BMW, również kończąc sezon w TOP3 i będąc najbliżej tytułu w WSBK, pomimo trzeciego miejsca w generalce.

W roku 2015, Melandri powrócił do MotoGP u boku Aprilia Racing, jednak po ośmiu wyścigach powrócił do WorldSBK, stwierdzając, że tu czuje się najlepiej. Melandri zwyciężał na każdym motocyklu, na którym startował: Yamaha, BMW, Aprilia oraz Ducati.

W przeciągu swojej całej kariery w WSBK, Melandri w klasyfikacji generalnej nie był niżej niż piąte miejsce, mając na koncie 175 startów, 75 podiów oraz 22 zwycięstwa, przewyższając wynik Maxa Biaggiego, będąc Włochem z największą ilością zwycięstw w WorldSBK. Wraz z nadchodzącą rundą na Laguna Seca, Melandriemu do końca kariery pozostanie pięć rund i piętnaście wyścigów, które zakończą jego niezwykle imponującą karierę.

Author picture

Dominik Zajączkowski

Redaktor, którego kolebką są wyścigi motocyklowe. Serię MotoGP i WorldSBK śledzi od początku XXI wieku. Od 2015 roku ściśle współpracujący z polskimi mediami. Jego ulubionym tematem są analizy wyścigowe, wywiady z zawodnikami oraz praca na torach wyścigowych.