Alvaro Bautista z treściwą ofertą od Hondy!

WSBK

Plotki na temat przyszłości Hiszpana – Alvaro Bautisty i rzekomego przejścia do zespołu Hondy w WorldSBK początkowo wydawały się dość absurdalne i trudno było w nie uwierzyć, aż do momentu, w którym Honda nie zaoferowała Bautiście bardzo dobrego jak na realia padoku motocykli produkcyjnych kontraktu. Zgodnie z wieloma opiniami na padokach obu serii, transfer 34-latka z Ducati do Hondy to tylko formalność, jednak czy wart jest on wszelkich pieniędzy?

alvaro_bautista_ducati.jpg

Honda nie wygrała wyścigu w WorldSBK na suchym torze już od pięciu lat, a od momentu wprowadzenia na rynek CBR1000RR Fireblade SP2, ich postawa w wyścigach na tym motocyklu nie wygląda na poważną. Do dnia dzisiejszego żaden zawodnik dosiadający tego motocykla nie stanął na podium, a ostatnie zwycięstwo w normalnych warunkach przypada na rok 2014 i triumf Jonathana Rea w Portimao, na poprzednim modelu tego motocykla. Ostatni tytuł w WSBK dla Hondy to rok 2007 i mistrzostwo Jamesa Toselanda.

Powrót Hondy do mistrzostw świata z całym zaangażowaniem fabryki w 2019 roku jak dotąd nie był zauważalny, a ósme miejsce rezerwowego kierowcy Yukiego Takahashi w deszczowym wyścigu w Misano pozostaje ich największym osiągnięciem dotychczasowego sezonu. Zmienić może to jedynie przejście w szeregi Hondy Alvaro Bautisty.

Przejście zawodnika takiego pokroju jak Bautista na aktualny motocykl Hondy wydaje się niemożliwy, dlatego inżynierowie HRC koncentrują się na gromadzeniu danych i opracowywaniu nowej maszyny. W Japonii w ukryciu od kilku miesięcy testowano już nowy motocykl, który zasadniczo ma się różnić od obecnego. Zdaniem ekspertów ma to być najmocniejszy czterocylindrowy silnik rzędowy, konkurujący z aktualnym Ducati Panigale V4R, na którym ściga się aktualnie Bautista. Nowy Fireblade ma zostać zaprezentowany już w październiku podczas Tokyo Motor Show w Japonii.

Fakt, że Honda ponownie poważnie podchodzi do mistrzostw świata, świadczy zaangażowanie czternastokrotnego zwycięzcy z tego sezonu i wicelidera klasyfikacji generalnej Alvaro Bautisty. Hiszpan zasugerował ofertę od Ducati, która gwarantowałaby mu dwuletni kontrakt ze stałą roczną kwotą czterystu tysięcy euro wraz z premiami. Ze sportowego punktu widzenia, Bautista podejmuje wysokie ryzyko przesiadając się na Hondę, ponieważ aktualnie Ducati, wraz z nowym, sprawdzonym motocyklem przeżywa najbardziej udany sezon od lat.

Podczas ostatniego weekendu MotoGP w Austrii, za kulisami wyciekła informacja, że Honda złożyła ofertę Bautiście, którą ciężko byłoby odrzucić. W Ducati, aby zarobić te same pieniądze, musiałby wygrać minimum piętnaście wyścigów i sięgnąć po tytuł mistrza świata, natomiast w Hondzie jest to całkowicie podstawowa oferta, bez uwzględnienia konkretnych wyników.

Całą sytuację skomentował dyrektor sportowy Ducati – Paolo Ciabatti: „Jeśli jako kierowca masz ofertę od innego producenta, która jest lepsza finansowo, a pieniądze są dla ciebie ważne, to sytuacja jest jasna. Rozumiem jego sytuację, nie jest już 20-letnim chłopcem, tylko ma 34 lata i wkrótce zostanie ojcem, więc ciężko byłoby mu odmówić. Jeśli Honda oferuje Alvaro dwuletni kontrakt, to prawdopodobnie dlatego, że mają całkowicie nowy projekt. Honda nie wygrała bardzo ważnego dla nich wyścigu Suzuka 8 Hours od pięciu lat, a to prowadzi mnie do podejrzeń, że postanowili opracować motocykl o bardzo wysokich osiągach. Fani chcieliby, aby mistrzowie w Superbike się zmieniali, a jeśli trudniej jest wygrywać, to zwycięstwo jest warte dużo więcej.” – zakończył Ciabatti

Ostatni tytuł mistrzowski w WSBK innego producenta niż Kawasaki to rok 2014 i mistrzostwo Sylvaina Guintoliego, jeżdżącego wówczas Aprilią, a jak doskonale wiemy, wszyscy chcą, aby hegemonia Kawasaki w końcu została przerwana. Honda posiada wszystko, aby to zrobić, potrzeba jednak odrobiny czasu i konkretnego kierowcy, jakim bez wątpienia jest Bautista.

Author picture

Dominik Zajączkowski

Redaktor, którego kolebką są wyścigi motocyklowe. Serię MotoGP i WorldSBK śledzi od początku XXI wieku. Od 2015 roku ściśle współpracujący z polskimi mediami. Jego ulubionym tematem są analizy wyścigowe, wywiady z zawodnikami oraz praca na torach wyścigowych.