Zdjęcie Tygodnia, Chaz Davies i Panorama Prędkości

photo
Body

Motocyklowe Mistrzostwa Świata WSBK i MotoGP rządzą się swoimi prawami fizyki. Prędkości z którymi mamy do czynienia przekraczają znacznie 300 km/h a już nie wspomnę o marginesie błędu zawodnika, który musi tutaj zostać zminimalizowany do minimum.

Chcąc nie chcąc wchodzisz w ten świat dużymi krokami i przemieszczasz się wszędzie tam, gdzie pozwala na to akredytacja. W każdy wyścigowy weekend mamy ze sobą bagaż sprzętu, który umożliwia nam zarejestrowanie przebiegu wyścigów. Liczba pracujących fotografów podczas tego przedsięwzięcia jest naprawdę imponująca.

Cel jest jeden.

Każdy chce zrobić jak najlepsze zdjęcia polując niczym hiena na zwierzynę. Uwierzcie mi, nie ma miejsca na przysłowiowe cackanie się. Gdy zegar zaczyna odliczać czas do początku wyścigu kończą się rozmowy i zaczyna nasza gonitwa po torze, którego nitka średnio wynosi 5 kilometrów. Przeliczcie sobie zatem trzy dni razy sześć wyjść na zewnętrzną i wewnętrzną jego część.

Ile wam wyszło ?

Panoramowanie – Tak nazywa się technika wykonywania zdjęć z dłuższymi czasami naświetlania, przy której jednocześnie wciskamy spust migawki podążając za przemieszczającym się obiektem do czasu przez nas ustalonego. Do tego niezbędny będzie nam szybki aparat oraz dobre szkło po to, aby móc mieć tą jedną najważniejszą klatkę lub serię sceny. Muszę tutaj dodać, że gdy dojdziesz już do wprawy i opanowania tej techniki możesz z powodzeniem używać wolniejszego sprzętu. Nieraz jednak nie da on tobie tego finalnego efektu, wtedy możesz być na siebie zły, że zamiast np. 14 klatek na sekundę użyłeś tylko trzech.Powyższa fotografia przedstawia zawodnika fabrycznego teamu Aruba.it Racing Ducati, który po wyjściu z szykany odkręca gaz do maximum pędząc prostą przez kilkaset metrów. W celu zmniejszenia oporów powietrza chowa się za szybę motocykla co powoduje, iż aerodynamika zostaje zachowana w należny sposób do osiągnięcia największych możliwych prędkości.

Tło jest rozmyte, koła się kręcą a zawodnik jest w ostrości. W zależności od tego jaki efekt rozmazania chcemy uzyskać dopasowujemy odpowiednio parametry w ustawieniach aparatu poprzedzając finałowe sceny testowymi strzałami. W ten dzień nie miałem słońca w ogóle, więc postanowiłem na ustawienia;

Parametry;

Przysłona: F 5.6
Czas naświetlania: 0/30 sec
Tryb odmierzania: Punktowy
Tryb AF: Allservo
ISO: 100

 

Sprzęt wykorzystany do wykonania kadru;

Aparat: Canon 1DX
Obiektyw: 400mm

 

Akcesoria;

Monopod Manfrotto ustawiony na nerce podpiętej do pasa + Głowica 



Postprodukcja;

Przy większości zdjęć wysyłanych do mediów nie używam programu do obróbki i wysyłam surowe materiały, gdzie edytor sam dostosowuje je do indywidualnych potrzeb. Gdy przygotowuję fotkę do druku dodaję około 10-20% jasności więcej. Wszelkie inne priorytety odnośnie czego oczekuje odbiorca ustalane są przed oddaniem materiału. Osobiście lubię bawić się krzywymi, które na ekranie komputera, telefonu czy też innych urządzeń wyglądają naprawdę ciekawie. W tym kadrze wykorzystałem w/w krzywe na czym zakończył się proces obróbki.

 

Author picture

Krystian Polak

Fotograf, związany dosłownie kajdankami z pasją motocyklową. Niegdyś redaktor biznesu motocyklowego. Od roku 2016 akredytowany na Motocyklowe Mistrzostwa Świata WorldSBK i MOTOGP.