Tor Hungaroring oczami fotografa

Tor Hungaroring otoczony jest trybunami od zewnętrznej strony, na niemal 3/4 jego długości. Pozostały fragment, a także jego wewnętrzna strona jest dla kibiców niedostępna. Postanowiłem podzielić się swoimi doświadczeniami i pokazać jak ten obiekt wygląda z perspektywy akredytowanych fotografów.

Na teren padoku, gdzie znajduje się zaplecze zespołów biorących udział w wyścigach, można wjechać tylko przez bramę zlokalizowaną w okolicy pierwszego zakrętu. Tam zbierają się kibice, gdyż zawodnicy w „cywilnych” samochodach czasem zatrzymują się i rozdają autografy. Za bramą droga się rozdziela. Do padoku jedzie się tunelem pod torem, natomiast wraca mostem nad odcinkiem prostej prowadzącej do drugiego zakrętu.

Pomiędzy prostą startową, a garażami poszczególnych ekip wyścigowych, znajduje się aleja serwisowa (ang. „pit lane”). Garaże przeznaczone są dla zespołów biorących udział w wyścigu głównym, natomiast ekipy z serii towarzyszących korzystają z tego obszaru jedynie podczas swoich treningów, kwalifikacji oraz wyścigów. Poza tym czasem zawodnicy, ich pojazdy oraz mechanicy serii dodatkowych przenoszą się na tereny poza głównym padokiem. Dla wyjaśnienia można podać przykład weekendu Grand Prix Formuły 1. Seria główną jest Formuła 1. Jako serie towarzyszące pojawiają się zwykle wyścigi Porsche Supercup, Formuły 2 oraz Formuły 3.

Kuba Giermaziak, Porsche Supercup, Hungaroring 2014

Fot. 1. Kuba Giermaziak w alei serwisowej podczas weekendu wyścigowego Porsche Supercup w 2014 roku.

Axcil Jefferies, Formuła 2, Hungaroring 2012

Fot. 2. Axil Jefferies jedzie w alei serwisowej podczas weekendu wyścigowego Formuły 2 w sezonie 2012 (była to wtedy inna seria niż obecna F2).

Na końcu alei serwisowej znajduje się wyjazd na prostą startową. 

Robert Lukas, Porsche Supercup, Hungaroring 2014

Fot. 3. Robert Lukas wymienia ostatnie uwagi z członkiem zespołu na końcu alei serwisowej podczas weekendu wyścigowego Porsche Supercup w 2014 roku.

Kuba_Giermaziak.JPG

Fot. 4. Kuba Giermaziak wyjeżdża z alei serwisowej na prostą startową podczas weekendu wyścigowego Porsche Supercup w 2014 roku.

Po przejechaniu niemal pełnego okrążenia zawodnicy ustawiają się na polach startowych.

Nicki Thiim, Porsche Supercup, Hungaroring 2014

Fot. 5. Nicki Thiim na polu startowym podczas weekendu wyścigowego Porsche Supercup w 2014 roku.

Na końcu prostej startowej, na zewnętrznej stronie pierwszego zakrętu, znajduje się podest dla fotografów. Stamtąd robione są zdjęcia wprost startującej grupy bolidów.

Formula 3 Euro Series, Hungaroring 2012

Fot. 6. Prosta startowa sfotografowana podczas wyścigu Formuły 3 Euro Series w 2012 roku.

Tor Hungaroring należy do obiektów, na którym trudno jest wyprzedzać. Pierwszy zakręt jest jednym z nielicznych miejsc, gdzie czasem się to udaje.

Formuła 2, Hungaroring 2012

Fot. 7. Kevin Mirocha (24) walczący o pozycję na końcu prostej startowej podczas wyścigu Formuły 2 w sezonie 2012. 

F3 Hungaroring 2012.JPG

Fot. 8. Walka o pozycję w pierwszym zakręcie podczas wyścigu Formuły 3 Euro Series w 2012 roku.

Dino Zamparelli, Formuła 2, Hungaroring 2012

Fot. 9. Walka o pozycję w wyjściu z pierwszego zakrętu podczas wyścigu Formuły 2 w 2012 roku.

Nad odcinkiem toru pomiędzy pierwszym i drugim zakrętem znajduje się mostek, przez który jedzie się z padoku do bramy wyjazdowej. Jest to też świetne miejsce do obserwowania akcji na torze.

Grand Prix Węgier 2014

Fot. 10. Bolidy Formuły 1 na odcinku prostej pomiędzy pierwszym i drugim zakrętem podczas Grand Prix Węgier 2014.

Ferrari, Hungaroring 2014

Fot. 11. Bolid zespołu Ferrari dojeżdżający do drugiego zakrętu podczas Grand Prix Węgier 2014.

McLaren-900px.JPG

Fot. 12. Bolid zespołu McLaren dojeżdżający do drugiego zakrętu podczas Grand Prix Węgier 2014.

Drugi zakręt można obserwować też z niewielkiego wzniesienia, czego efekty widać na zdjęciach 13 oraz 14, lub na wyjściu z zakrętu, z poziomu toru.

Toro Rosso, Hungaroring 2014

Fot. 13. Bolid zespołu Toro Rosso dojeżdżający do zakrętu numer 2 podczas Grand Prix Węgier 2014.

Ferrari, Hungaroring 2014

Fot. 14. Bolid zespołu Ferrari w zakręcie numer 2 podczas Grand Prix Węgier 2014.

Formuła 2, Hungaroring 2012

Fot. 15. Tłok w zakręcie numer 2 po starcie wyścigu Formuły 2 w 2012 roku.

Za drugim, lewym zakrętem, tor lekkim łukiem w prawo przechodzi w dość długi odcinek prosty pomiędzy drzewami.

GT Open, Hungaroring 2012

Fot. 16. Ferrari podczas zawodów GT Open w 2012 roku na odcinku prostym pomiędzy zakrętami 3 i 4.

W połowie pętli bolidy przejeżdżają szykanę (zakręty 6 i 7). Zdjęcia 17 i 18 zostały zrobione od wewnętrznej strony toru, na wprost zakrętu numer 7. Po drugiej stronie toru znajduje się trybuna Bronze 1.

Dino Zamparelli, Formuła 2, Hungaroring 2012

Fot. 17. Dino Zamparelli podczas wyścigu Formuły 2 w 2012 roku przejeżdżający przez szykanę.

Max Snegirev, Formuła 2, Hungaroring 2012

Fot. 18. Max Snegirev podczas wyścigu Formuły 2 w 2012 roku przejeżdżający przez szykanę.

Kierując aparat w prawą stronę można uchwycić bolidy jadące do lewego zakrętu numer 8.

Daniel McKenzie, Formuła 2, Hungaroring 2012

Fot. 19. Daniel McKenzie podczas wyścigu Formuły 2 w 2012 roku na odcinku pomiędzy zakrętami 7 i 8. 

Na wprost zakrętu numer 8 znajduje się specjalne miejsce dla fotografów (siatka zabezpieczająca z wycięciem na obiektywy), przy którym zrobiłem sobie autoportret podczas zawodów serii Formuły 2 w 2012 roku.

Piotr Zając, Hungaroring 2012

Fot. 20. Autoportret przy zakręcie numer 8.

Na zakończenie okrążenia zawodnicy pokonują serię trzech zakrętów – w prawo, pod kątem prostym, a następnie w lewo (fot. 21 – w tle widać  poprzedni zakręt) i po przejechaniu ostatniego nawrotu w prawo wjeżdżają na ostatnia prostą.

Formuła 2, Hungaroring 2012

Fot. 21. Wejście w zakręt numer 13. W tle widoczne odcinek prostej prowadzącej do zakrętu numer 12. Za drzewami z prawej strony kadru widoczne fragmenty trybuny Silver 5.

GT Open, Hungaroring 2012

Fot. 22. Ferrari po wypadnięciu z wyścigu serii GT Open na zewnętrznej stronie zakrętu numer 13. W tle widoczne trybuny wzdłuż prostej startowej.

Meta wyścigu serii Porsche Supercup na torze Hungaroring

Fot. 23. Meta wyścigu Porsche Supercup widziana z murku przy alei serwisowej.

Jak już wcześniej wspominałem, padok za garażami w czasie weekendu Grand Prix mieści jedynie zaplecze Formuły 1. Padok Porsche Supercup znajduje się wewnątrz zakrętu numer 1. Nie ma tam gotowych garaży, jak wzdłuż pit lane, dlatego zespoły budują na czas weekendy wyścigowego całe zaplecze. Wyścig Porsche Supercup rozgrywany jest przed wyścigiem Formuły 1. Kiedy na tor wyjeżdżają bolidy, zespoły serii towarzyszących pakują sprzęt oraz całe zaplecze i ruszają w drogę do swoich siedzib często przed zakończeniem zmagań kierowców najszybciej serii.

Bolid Kuby Giermaziaka w padoku Porsche Supercup na torze Hungaroring

Fot. 24. Porsche Kuby Giermaziaka zapakowane po wyścigu Porsche Supercup. W tle widoczne trybuny Gold 3 i Gold 4, na których kibice czekają na start wyścigu Formuły 1.  

Wspólny padok zespołów serii Formuły 2 oraz Formuły 3 znajduje się za padokiem Formuły1, w najwęższej części toru, pomiędzy zakrętami numer 2 oraz 13.

Padok GP2 i GP3 na torze Hungaroring

Fot. 25. Zaplecze serii F2 i F3 (w 2014 zwanych GP2 i GP3). Za płotem widocznym z prawej strony znajduje się padok Formuły 1.

Racing_Engineering_GP2_team.JPG

Fot. 25. Zaplecze serii F2 i F3 (w 2014 zwanych GP2 i GP3). Za płotem widocznym z lewej strony znajduje się padok Formuły 1. Bolidy ustawiają się w rzędzie, aby wyjechać na tor.

Po wyścigu każdej serii, pierwsza trójka zawodników rusza na podium, które na Hungaroringu znajduje się nad wjazdem do alei serwisowej. Miałem okazję wysłuchać tam polskiego hymnu, kiedy wyścig Porsche Supercup w 2014 roku wygrał Kuba Giermaziak.

Kuba Giermaziak, Porsche Supercup, Hungaroring 2014

Fot. 26. Kuba Giermaziak wygrywa wyścig Porsche Supercup na torze Hungaroring w 2014 roku.

 

 

Author picture

Piotr Zając

Od ponad ćwierćwiecza pasjonat Formuły 1. Został fotografem, aby z bliska oglądać pędzące bolidy. Jako akredytowany fotograf był świadkiem rywalizacji Lewisa Hamiltona z Sebastianem Vettelem w Formule 3, startów Roberta Kubicy w zespole BMW Sauber oraz sukcesu Kuby Giermaziaka w Porsche Supercup. Przed dwoma laty dał się wciągnąć w świat sportów motocyklowych fotografując Motocyklowe Mistrzostwa Świata WorldSBK i MOTOGP.