Andrea Dovizioso: Potrzebujemy strategii na przyszłość

MotoGP

Andrea Dovizioso nie był zachwycony po ostatnim trudnym weekendzie wyścigowym MotoGP na torze Sachsenring, sugerując, że fabryka Ducati powinna lepiej przygotować się do pracy w roku 2020, niż skupiać się na drobnych, krótkoterminowych poprawkach w obecnym sezonie. Włoch ukończył trzeci wyścig z rzędu bez podium, jeszcze więcej tracąc do swoich rywali, a przed sezonem zapowiadało się, że to właśnie Dovi powalczy z Marquezem o mistrzowski tytuł.

Andrea_Dovizioso-7857.JPG

Dovizioso stara się mobilizować inżynierów fabryki z Bolonii do jeszcze cięższej pracy i poprawy DNA motocykla Desmosedici. Jego dowody frustracji przejawiały się po dwóch rundach w Assen oraz Sachsenring i problemami związanymi ze skręcaniem motocykla Ducati. Sytuacja jest na tyle poważna, że brak poprawy może oznaczać utratę drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej na rzecz aktualnie szybszych od Doviego – Alexa Rinsa czy Mavericka Viñalesa, nie wspominając o liderze – Marcu Marquezie.

„To był trudny weekend. Wyścig zawsze odzwierciedla rzeczywistość, w treningach czasami widzisz kilku szybkich zawodników, jednak wyścig wszystko weryfikuje. Na koniec ja i Danilo walczyliśmy o czwarte miejsce. Mieliśmy szczęście, ponieważ dwóch szybkich zawodników upadło i na koniec osiągnęliśmy maksimum tego, co mogliśmy osiągnąć.”

„To jest jedyna pozytywna rzecz z tego wyścigu, bo na pewno nie prędkość, którą mamy. Przewaga jest zbyt duża, wiemy, że Sachsenring jest trudny dla naszego motocykla, ale w Assen było bardzo podobnie. Nasza szybkość w tym momencie nie jest gorsza, ale różnica konkurencji jest większa niż w przeszłości i to jest złe, jeśli chcemy myśleć o mistrzostwach.”

„Oprócz myślenia o mistrzostwach, Marc i Honda są na innym poziomie. Oprócz niego jest dużo szybszych kierowców niż my. Taka sytuacja nie jest dobra. Nie jestem tym zaskoczony, ponieważ limit zawsze jest taki sam. Ducati ciężko pracuje i nigdy się nie zatrzymuje. Od drugiego roku, kiedy byłem w Ducati, wszyscy pracują bardzo dobrze. Ale uważam, że docieramy do momentu, który był wyraźniejszy w przeszłości. Teraz musimy skupić się na skręcaniu motocykla, ponieważ jesteśmy całkiem nieźli w innych obszarach.”

„Ten obszar jest naprawdę zły. Skończyliśmy opony, ponieważ musieliśmy je wykorzystywać do szybkiej jazdy. Jesteśmy zbyt powolni w środku zakrętów i jedynym sposobem, aby być szybkim jest przyspieszenie. Jeśli lepiej przyspieszasz, to zużywasz opony. Już w treningach byliśmy nieco wolniejsi. Jeśli jesteś trochę wolniejszy i musisz bardziej zużywać opony, to pod koniec wyścigu różnica jest duża.”

„Uważam, że potrzebujemy strategii na przyszłość, a nie na chwilę obecną. Kiedy mówimy o skręcaniu, jest to bardzo trudne również, dlatego, że do tej pory nie mogliśmy temu zaradzić. Musimy być w to bardziej zaangażowani. Myślę, że mówię o tym przez sześć lat. Po ostatnich dwóch dobrych latach, uważam, że dochodzimy teraz do krytycznego momentu, kiedy tego potrzebujemy, ponieważ każdy zawodnik staje się lepszy.”

„Jasne jest, kiedy walczymy z innymi motocyklami, również widoczne jest to w telewizji, widać różnicę w środku zakrętów, a w rzeczywistości różnica jest jeszcze większa. Myślę, że potrzebujemy strategii na przyszłość. Musimy stworzyć inną sytuację i skupić się bardziej na tym, niż na innych rzeczach, ponieważ w tym momencie tracimy za dużo.”

Na koniec Dovizioso został zapytany o walkę o wicemistrzostwo w tym sezonie oraz porównanie aktualnych problemach motocykla GP19, do poprzednich egzemplarzy. Wyłączając błędy Rinsa, Dovi aktualnie byłby już na trzecim miejscu w generalce.

„Na pewno łatwo będzie Rinsowi i Viñalesowi ukończyć przed nami w mistrzostwach, jeśli będziemy kontynuować tak jak teraz, ponieważ nie mamy takiej prędkości, a do końca sezonu pozostało wiele wyścigów. Naszym cele jest zdobycie mistrzostwa. W tej chwili nie jest ważne przyjeżdżanie na drugim albo czwartym miejscu. Dwa razy z rzędu byliśmy na drugim miejscu na koniec sezonu. Chcemy walczyć o zwycięstwo. Jeśli chcemy walczyć o zwycięstwo, musimy być lepsi. To proste.”

 „GP19 nie jest słabszym motocyklem, to konkurenci są szybsi. Kiedy ścigasz się w wyścigu, od samego początku do końca, każdy jedzie na limicie. Musisz używać opon, aby być szybkim. Tak się nie działo w zeszłym sezonie, to akurat jest łatwe do zrozumienia.” – zakończył Dovizioso

Author picture

Dominik Zajączkowski

Redaktor, którego kolebką są wyścigi motocyklowe. Serię MotoGP i WorldSBK śledzi od początku XXI wieku. Od 2015 roku ściśle współpracujący z polskimi mediami. Jego ulubionym tematem są analizy wyścigowe, wywiady z zawodnikami oraz praca na torach wyścigowych.