Igor Akrapovič i jego układy wydechowe, które zmieniły Sport Motorowy.

Wywiady

Podczas naszego pobytu na motocyklowych mistrzostwach świata MotoGP i WorldSBK ciężko jest nie dostrzec faktu, iż większość zespołów używa układów wydechowych marki „Akrapovič”.
Wg. twórcy i założyciela wszystko ma swój cel. Osiągi, piękna konstrukcja oraz wydźwięk. 
Prawie każdy motocyklista i motocyklistka marzy o Akrapie. Takie są fakty. Nie przedłużając wstępu zapraszamy na wywiad z właścicielem i twórcą marki Igorem Akrapovičem.

N/Z Ducati Panigale R V2 - WorldSBK- Akrapovič Exhaust 

Akrapovic System (3).jpg

Czy podczas wyścigów motocyklowych myślałeś, że z Twoich układów wydechowych będą korzystać najlepsi kierowcy na świecie?

Nie całkiem. Kiedy ścigałem się, koncentrowałem się głównie na karierze wyścigowej. W tym czasie każdy z nas jeźdźców był przekonany, że pewnego dnia możemy zostać mistrzem świata.

W ciągu ostatnich czternastu lat wygrałeś praktycznie wszystko, co było do wygrania. Firma Akrapovič ma ponad osiemdziesiąt tytułów mistrzowskich w każdej możliwej klasie wyścigów samochodowych i motocyklowych. Czy jesteś zadowolony z tego, co osiągnąłeś, czy wierzysz, że jest więcej do wygrania?

Oczywiście jestem zadowolony, ale faktem jest, że można było wygrać jeszcze więcej tytułów. Muszę podkreślić, że nie można porównać ścieżki takiej firmy do krótkiego wyścigu, ale bardziej do dłuższych. Gdybym żartował i porównał naszą ścieżkę do wyścigów, powiedziałbym, że nasza trasa nie przypomina krótkiego wyścigu MotoGP, ale jest jak długi i trudny Rajd Dakar. W końcu wygrywają nie tylko najszybsi, ale zwłaszcza ci, którzy popełniają najmniej błędów.

Dlaczego zdecydowałeś się na sporty wyścigowe? Czy był główny powód, dla którego sam byłeś aktywnym kierowcą wyścigowym? Czy powiedziałbyś, że filozofia firmy opiera się na sportach wyścigowych?

Tak. Wszystko zaczęło się od czasów, gdy podziwiałem kierowców w mistrzostwach świata, w klasie do 500 cm3. Chciałem być tego częścią i wtedy opracowałem strategię w tym kierunku, która wciąż jest z nami. Szczerze mówiąc, wyścigi były w zasadzie jedyną rzeczą, która naprawdę mnie wtedy zainteresowała.

Jakie są zalety układów wydechowych Akrapovič w porównaniu z konkurencją, co zostało potwierdzone wieloma nagrodami dla najlepszych marek?

Oczywiście jest kilka segmentów, ale jeśli pytasz o ten, na którym najbardziej mi zależy, segment sportowy, wówczas priorytetem jest poprawa mocy silnika i zmniejszenie masy, ale oczywiście dźwięk i konstrukcja są również ważne.

Jaki byłby punkt zwrotny w Twojej firmie, który wyznaczył jej ścieżkę?

punktem zwrotnym mógł być moment, kiedy zaczęliśmy współpracować z zespołem Kawasaki w klasie Superbike w 1996 roku. Od tego czasu wygląda na to, że sprawy potoczyły się zupełnie inaczej.

N/Z Motocykl Kawasaki Ninja ZX10rr - WorldSBK - Akrapovič Exhaust 

Akrapovic System (2).jpg

Co jeszcze? Czy były jakieś inne kamienie milowe  ?

Oczywiście. W 1997 roku firma przeprowadziła się do nowej i większej lokalizacji. W 2000 roku wygraliśmy pierwsze mistrzostwa świata w klasie Superbike z Colinem Edwardsem i Hondą. W segmencie motoryzacyjnym punktem zwrotnym był wyraźnie początek naszej współpracy z Audi i pierwsze zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Wśród ostatnich osiągnięć należy wyraźnie wymienić pierwsze zwycięstwo w klasie królewskiej. Z Yamahą i Jorge Lorenzo nagraliśmy zwycięstwo i tytuł mistrza w klasie MotoGP. 

Jak bardzo klienci są wymagający ?

Oczywiście istnieje silna tendencja do ekologii. Istnieje tendencja do zmniejszania zużycia paliwa i masy, ale musimy też uważać, aby nadać produktowi atrakcyjny wygląd i sprawić, by brzmiał dobrze. Musimy iść na kompromis i trudno jest stworzyć optymalny układ wydechowy, który rynek dobrze akceptuje.

Wspomniałeś o dźwięku, mocy, wadze i designie. Który z nich jest najważniejszy? Czy jest coś, co szczególnie się wyróżnia?

To zależy od segmentu. Patrząc na segment sportowy, najważniejsza jest moc i waga. W segmentach, które są dla nas nowsze, takich jak segment niestandardowy, najważniejszy jest wygląd i dźwięk. Podobnie jest w segmencie skuterów.

Co z materiałami? Co wyróżnia Twoje produkty na tle konkurencji?

Myślę, że różnica polega głównie na tym, że tytanu używamy głównie do produkcji układów wydechowych, z których konkurenci rzadko korzystają. Dotyczy to szczególnie segmentu samochodowego, w którym jesteśmy mniej więcej jedynymi, którzy produkują tytanowe układy wydechowe w naszych regularnych procesach produkcyjnych.

Wspomniałeś, że firma niedawno weszła w segment niestandardowych motocykli i skuterów. Ponieważ założenia firmy oparte są na sportach wyścigowych i motocyklach, co skłoniło Cię do podjęcia decyzji o wejściu do segmentu niestandardowego?

Rynki się zmieniają, a wraz z wprowadzeniem ograniczeń prędkości w Europie i Stanach Zjednoczonych wydaje się, że zainteresowanie motocyklami supersportowymi nieco spada. Segment skuterów i segment motocykli niestandardowych rośnie, więc nasze zainteresowanie wejściem do tych segmentów ma oczywiście sens.

N/Z Ducati GP18 - MotoGP - Akrapovič Exhaust 

Akrapovic System (4).jpg

Firma Akrapovič jest również coraz bardziej obecna w segmencie motoryzacyjnym. Ten segment reprezentuje dużą część działalności firmy od 2008 roku. Już w 2004 roku współpracowałeś z jednym z zespołów Formuły 1. Gdzie w świecie motoryzacyjnym widzisz swoją firmę w ciągu najbliższych lat?

Formuła 1 jest doskonałym poligonem doświadczalnym, szczególnie w ostatnich latach, ponieważ w tym sporcie pojawiają się nowe silniki: hybrydy, silniki z doładowaniem i inne. Oprócz produkcji układów wydechowych widzimy również naszą przyszłość w produkcji poszczególnych elementów turbosprężarek. W tej chwili jesteśmy w fazie zakupu nowej maszyny, która będzie w stanie wyprodukować najbardziej wymagające części samochodowych turbosprężarek i inne elementy do silników czterosuwowych, których produkcja jest bardzo trudna.

Czy dotyczy to również produktów pochodzących z odlewni tytanu?

Oczywiście. W ciągu najbliższych lat spodziewam się znacznego wzrostu popytu na produkty tytanowe. Oprócz przemysłu motoryzacyjnego i motocykli tytan jest coraz częściej stosowany w przemyśle spożywczym i lotniczym. Największy wzrost można oczywiście zaobserwować w przemyśle motoryzacyjnym. Turbina na przykład wirniki są produktem, który znacznie poprawia wydajność turbosprężarek, a tym samym silników doładowanych w pojazdach silnikowych.

N/Z Andrea Dovizioso i Ducati GP19 - MotoGP - Akrapovič Exhaust 

Andrea Dovizioso

Powoli zbliżasz się do dwudziestej piątej rocznicy swojej firmy. Gdzie i jak postrzegasz markę Akrapovič za kolejne dwadzieścia pięć lat? Czy planujesz wprowadzić inne nowe segmenty? Czy uważasz, że możesz pójść ścieżką niezwiązaną z samochodami i motocyklami lub sportami samochodowymi i motocyklowymi?

Dlaczego nie? Jesteśmy ekspertami w dziedzinie produktów tytanowych i widzimy wiele możliwości biznesowych w tym segmencie. W końcu, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność firmy, która już dziś zatrudnia ponad 550 osób, musimy przyjrzeć się różnym rynkom i gałęziom przemysłu. Musimy zdywersyfikować nasze działania, ponieważ pozwoli nam to stać jeszcze mocniej na nogach.

Jeśli zabierzemy koniec tego wywiadu z powrotem do miejsca, w którym go rozpoczęliśmy - czyli do sportów wyścigowych - jesteśmy zainteresowani, czy nadal jeździsz motocyklem i czy śledzisz wyścigi, czy nawet jedziesz?

Nadal lubię jeździć na motocyklach. Muszę przyznać, że rzadko mam czas, więc motocykl przede wszystkim pozostaje zaparkowany w garażu i czeka na mnie. Jeżdżę na wyścigi tak, jak jeżdżę na rowerze: tyle, ile pozwala mi czas. Jednak, gdy wyścigi są w telewizji, nie tęsknię za żadnym. To jest nasza podstawa i chcę wiedzieć o tym, co dzieje się na torach wyścigowych przez cały czas, abyśmy mogli szybko zareagować w razie potrzeby.

Czy nigdy nie kusiło Cię, aby usiąść w samochodzie wyścigowym i jako były kierowca, przynajmniej na czterech kołach, robić szybkie okrążenie?

Nie całkiem. Muszę przyznać, że nigdy nie widziałem się jako kierowca samochodu. Często byłem gościem sławnych kierowców na gorącym fotelu drugiego pilota, co zawsze było ciekawym doświadczeniem. Moje serce pozostaje jednak na dwóch kołach.

N/Z Ducati Panigale R V2 - WorldSBK - Akrapovič Exhaust 

Akrapovic System (1).jpg

Jakie są cele firmy Akrapovič w najbliższej przyszłości? W ciągu najbliższych pięciu czy dziesięciu lat? Gdzie widzisz swoją markę i dokąd ją skierujesz?

Powiedziałbym, że nasze produkty są sprzedawane głównie w oparciu o dwie cechy: jakość produktu i rozwój, oczywiście związany z technologią. Marka jest również ważna i od lat starannie ją pielęgnujemy i rozwijamy. Inwestujemy również wiele aktywów w markę. Nasz dział marketingu działa poprzez dwa kanały: promocję produktu i inwestycje marki. Teraz nasza marka jest już tak silna i rozpoznawalna, że ​​wielu partnerów biznesowych z powodzeniem wykorzystuje ją w ułatwianiu sprzedaży swoich produktów. Wierzę, że firma przestrzegała wytycznych, które są znane od kilku lat. Nie wykluczam możliwości wejścia do nowego segmentu, ale takie decyzje nie są podejmowane z dnia na dzień, szczególnie jeśli są wyraźną zmianą w stosunku do obecnego zakresu sprzedaży naszej firmy.

Źródło wywiadu: https://www.akrapovic.com/

Author picture

Krystian Polak

Fotograf, związany dosłownie kajdankami z pasją motocyklową. Niegdyś redaktor biznesu motocyklowego. Od roku 2016 akredytowany na Motocyklowe Mistrzostwa Świata WorldSBK i MOTOGP.